In april van dit jaar had de UvA een wedstrijd georganiseerd om een thema voor het gevelscherm van de nieuwe Universiteitsbibliotheek te bedenken. Het winnende thema, wat een relatie moest hebben met de geesteswetenschappen, zal verwerkt worden in het ontwerp voor het gevelscherm. De gevel van de nieuwe UB wordt bedekt door een gevelscherm van 10 meter hoog bij 50 meter breed. Lees verder over het doorlopen proces.
Het architectonisch ontwerp MVSA architects

Woorden en zinnen

De jury heeft in juli alle inschrijvingen beoordeeld en is niet tot een winnend thema gekomen. MVSA Architects heeft het ontwerp van het gevelscherm aangepast op het thema ‘woorden en zinnen’ dat in meerdere inzendingen voorgesteld is. De woorden en zinnen dienen een relatie te hebben met de Faculteit der Geesteswetenschappen en die de mensheid via de wetenschappen verbindt. De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van de gemeente Amsterdam heeft het architectonisch ontwerp eind oktober goedgekeurd. In januari 2021 zal een werkgroep binnen de UvA de definitieve woorden en zinnen bedenken, die in het technisch ontwerp verwerkt gaan worden.

Lees het bericht uit april over de wedstrijd.