Afgelopen maanden is door de UvA hard gewerkt aan de verplaatsing van de fietsenstalling naast het gebouw Science Park 904 van de FNWI naar de nieuwe locatie, kavel bij de hoofdingang van dit gebouw. De fietsenstalling moest plaatsmaken voor de bouw van het nieuwe co-creatie gebouw LAB42 van de FNWI. Inmiddels is de stalling klaar voor gebruik.
Fietsenstalling Science Park door Kick Maurer
De fietsenstalling van boven. Fotograaf: Kick Maurer

De nieuwe fietsenstalling op de kavel bij de hoofdingang heeft plek voor 1600 fietsen. De fietsenstalling is gemakkelijk te bereiken vanaf de kruising MacGillavrylaan en Science Park (Kruislaan) rijdend richting gebouw SP904. Er zijn enkel- en dubbelzijdige rekken geplaatst en acht laadpalen voor elektrische fietsen met elk vier stopcontacten. Naast fietsen is een deel van de stalling gereserveerd voor het stallen van scooters, bakfietsen en motoren en voor andere speciale tweewielers. Voor medewerkers en studenten die graag hun fiets, scooter, motor of bakfiets in een afgesloten deel willen zetten is een plek beschikbaar die toegankelijk is via een gesloten toegangspoort en met je UvA pas is te openen. Fietscoaches zijn aanwezig voor eventuele vragen en de begeleiding van het stallen van je voertuig.

Extra mogelijkheden voor het parkeren van je fiets

Aan de kant van het sportcentrum Universum USC komen er vanaf januari nog eens 250 fietsparkeerplekken extra bij zodat medewerkers en studenten die vanaf de andere kant van het Science Park het terrein oprijden hun fiets dichterbij kunnen parkeren. Ook onder gebouw F van de FNWI kun je je fiets parkeren en staan er twee oplaadpalen met ieder twee stopcontacten. Deze fietsenstalling is deels overdekt.

Wat komt er op het veld naast de fietsenstalling?

Naast de nieuwe fietsenstalling is de UvA gestart met het inrichten van de aansluitende ruimte. De grasvelden worden de komende maanden aangepast en ingericht als parkachtige campus plek voor studenten en medewerkers. Een ontwerpschets is inmiddels gemaakt en dient ter inspiratie voor het te ontwikkelen gebied. Er is gedacht aan picknick tafels, insecten hotels, barbecue plekken, bloemenweides en zitelementen van beton en hout. Voorop staat dat het ontwerp een impuls geeft aan de biodiversiteit en recreatieve mogelijkheden op het Amsterdam Science Park. Momenteel worden de mogelijkheden bekeken en wat daadwerkelijk  realiseerbaar is. Studenten van de FNWI hebben meegedacht over de invulling en inrichting van het gebied.

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de LAB42 nieuwsbrief!

Heb je vragen neem dan contact op via: huisvestingsontwikkeling@uva.nl

Fietsenstalling door raam
Fotograaf: Kick Maurer