De UvA heeft een belangrijke verantwoordelijkheid in de strijd tegen klimaatverandering. In navolging van het klimaatakkoord van het Rijk heeft de UvA een Routekaart Energietransitie gepubliceerd met maatregelen gericht op huisvesting, die ervoor zorgen dat de universiteit in 2040 Paris Proof-all electric is.

In de afgelopen jaren is de aandacht voor duurzaamheid en het klimaat enorm toegenomen. Ook binnen de UvA zijn er ontwikkelingen in het kader van duurzaamheid. Zo wordt duurzaamheid geïntegreerd in het onderwijs, wordt er onderzoek gedaan naar duurzaamheid en klimaatverandering en is er veel aandacht voor de verduurzaming van de bedrijfsvoering van de universiteit. Zo bouwen we een energieneutraal gebouw op het Sciencepark, hebben we het afgelopen jaar meer dan 145 huishoudens aan gas bespaard op de Roeterseilandcampus met innovatieve oplossingen en zijn er zonnepanelen op gebouw JK geplaatst. Met de Routekaart Energietransitie presenteren we een heldere, haalbare en betaalbare ambitie.

Focus op vastgoed

De maatregelen in routekaart zijn sterk gerelateerd aan vastgoed. Het gaat om de gebouwen, de energielevering voor gebouwen en de gebouwde omgeving. Deze focus is gekozen omdat het verduurzamen van het vastgoed veel impact heeft op het reduceren van CO2-uitstoot van onze universiteit. De routekaart maakt onderdeel uit van een bredere benadering rond de verduurzaming van de huisvesting waarin ook thema’s zoals circulariteit en klimaatadaptatie aan bod komen.

Maatregelen

De routekaart beschrijft de stappen die we zetten naar de verduurzaming van de totale huisvesting van de UvA, met als doel dat de universiteit in 2040 voldoet aan de afspraken uit het VN-klimaatakkoord van Parijs, ook wel Paris Proof. De belangrijkste maatregelen zijn dat we onze CO2-uitstoot reduceren met 95% ten opzichte van 2005, we afstappen van aardgas en dat we een maximum energieverbruik hebben van 70kWh/m2 BVO per jaar.

Meer mogelijkheden om te verduurzamen

Naast de verduurzaming van de huisvesting zijn er natuurlijk meer maatregelen die bijdragen aan een duurzame universiteit. De maatregelen met de grootste impact zijn niet altijd de meest zichtbare, zoals de maatregelen uit de routekaart. Met de faculteiten wordt komend jaar gekeken welke mogelijkheden er zijn als het gaat om het energieverbruik van gebruiksapparatuur en andere mogelijkheden om de energiebehoefte te verlagen. Dit zijn maatregelen die vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid moeten worden verkend en opgepakt.

Benieuwd naar het volledige plan? De Routekaart Energietransitie UvA is hier te lezen.

Vanaf november geven we maandelijks een update over de Routekaart Energietransitie en andere duurzaamheidsthema’s. Heb je vragen of suggesties, dan kun je contact opnemen met duurzaamheid@uva.nl