De aanleiding voor dit besluit is de publicatie van Folia op 16 juni j.l. over verkiezingssysteem Webelect, dat bij de studentenraadsverkiezingen 2020 is gebruikt. Zo bleek het mogelijk te zijn om de unieke WebElect-link door te sturen naar iemand anders, en met behulp van een script toegang te krijgen tot accounts van anderen. Een technische test uitgevoerd door de UvA heeft uitgewezen dat de bevindingen van Folia juist zijn. Of er daadwerkelijk gebruik gemaakt is van deze methode en er dus valse stemmen zijn uitgebracht vergt nadere analyse. Wel kan er met zekerheid gezegd worden dat er geen persoonsgegevens zijn aangetroffen.

Voorop staat de garantie van een eerlijke verkiezing. Daarvoor is goed en gedegen onderzoek nodig en dat kost tijd. De vaststelling van de uitslag van de studentenraadsverkiezingen 2020 is daarom uitgesteld, totdat het onderzoek van het College van Bestuur naar de betrouwbaarheid van de door de applicatie gegenereerde uitslag zal zijn afgerond.