Gisteravond is meer duidelijk geworden over de ruimte die universiteiten krijgen om vanaf 15 juni het onderwijs en onderzoek op locatie te hervatten.

Beste studenten,

Gisteravond is meer duidelijk geworden over de ruimte die wij krijgen om vanaf 15 juni het onderwijs en onderzoek op locatie te hervatten. Kleinschalige onderwijsactiviteiten mogen vooralsnog alleen beginnen of eindigen tussen 11.00 uur en 15.00 uur of na 20.00 uur en ook onderzoeksactiviteiten zijn slechts op beperkt toegestaan. Het kabinet roept ook iedereen op om te blijven thuiswerken.

Wij begrijpen heel goed dat dit vervelend is, dat de behoefte aan studieplekken groot is en dat het tijd wordt voor ‘echt’ college. Tegelijk moeten wij ook in de gebouwen 1,5m afstand houden, is het aantal m2 beperkt en mag onderwijs alleen buiten de spits plaatsvinden. Het betekent verstandig omgaan met beperkte ruimte. Hieronder proberen wij kort te schetsen wat het voor de UvA betekent.

Eerste fase – vanaf 15 juni

Practica, afstudeeropdrachten, (gezamenlijk) veldwerk, tentamens en sommige werkgroepen krijgen vanaf 15 juni voorrang. De prioriteiten worden bepaald door de faculteit, per gebouw wordt bekeken wat mogelijk is en vervolgens worden gezamenlijk afspraken gemaakt. Hou daarom goed je opleidingspagina in de gaten.

Kleinschalige onderzoeksactiviteiten mogen weer vanaf 11 mei. Daarbij geven wij prioriteit aan labwerkzaamheden en aan PhD- en postdoconderzoekers die niet goed thuis kunnen werken en die in de afrondende fase van hun project zitten. Promoties aan de UvA blijven wel tot de zomer online.

De gezondheid staat uiteraard voorop, daarom zullen wij de richtlijnen van het RIVM strikt blijven naleven. Dat betekent een beperkt aantal studenten en medewerkers in de gebouwen, desinfectiemiddelen bij de ingang, looprichtingen op de trappen en beperkt gebruik van de liften. Wij vragen iedereen zich daar aan te houden en de aanwijzingen van medewerkers van Facility Services strikt op te volgen. Hou er rekening mee dat je alleen naar de UvA komt als dat écht nodig is. Alleen op die manier houden we gezamenlijk de gebouwen begaanbaar en veilig.

Tweede fase – vanaf september

Hoe het onderwijs en onderzoek er na de zomer precies uit zal zien, is nog onzeker. Wij willen er in elk geval alles aan doen om, waar mogelijk en toegestaan, onderwijs te laten plaatsvinden op de UvA. Online onderwijs biedt veel mogelijkheden, maar direct contact - tussen studenten en docenten én tussen studenten onderling - is en blijft een essentieel onderdeel van studeren.

Wij willen jullie daarom ook zo snel mogelijk duidelijkheid geven hoe het ‘hybride onderwijs’ er vanaf september uit zal zien. Welke onderdelen zijn online, welke op de campus? Er is afgesproken dat alle opleidingen uiterlijk 1 juli laten weten hoe het onderwijs in het eerste semester georganiseerd zal zijn. Zeker voor de eerstejaars is het nodig om elkaar straks te ontmoeten en de UvA ook ‘echt’ te leren kennen, dus ook dat heeft prioriteit.

Een tijdslot van 11.00 uur tot 15.00 uur en na 20.00 uur biedt ons op termijn onvoldoende perspectief,  vandaar dat we ook met regionale vervoerders en de veiligheidsregio in gesprek gaan om lokaal afspraken te maken en begin- en eindtijden beter te spreiden. Het landelijke ‘protocol herstart universiteiten’ biedt daar ook expliciet de ruimte voor.

Tot slot, wij hopen uiteraard dat het goed met jullie gaat en dat jullie op elkaar letten, zeker op de medestudenten die misschien op het moment minder zichtbaar zijn: verlies hen niet uit het oog. Wij horen graag van jullie hoe het gaat, en wat je nodig hebt. Neem deel in een van de wekelijkse online sessies die wij binnenkort willen starten. Daarvoor kun je je alvast aanmelden.