Ook de UvA wil studenten en medewerkers een gezonde en rookvrije leer- en werkomgeving bieden. Het rookverbod helpt mensen die willen stoppen met roken, beschermt mee-rokers tegen tabaksrook en zorgt ervoor dat minder jongeren beginnen met roken.

Het rookverbod geldt voor iedereen die gebruik maakt van de gebouwen en terreinen: studenten, medewerkers, ouders, bezoekers, aannemers en leveranciers. Op het Amsterdam Science Park, het Universiteitskwartier en de Roeterseilandcampus worden de asbakken en asbaktegels verwijderd en komen er borden en posters waarop staat dat je niet mag roken. De UvA roept rokers nadrukkelijk op om bij het toch roken in de omgeving van de campus geen overlast te bezorgen voor omwonenden en bedrijven in de buurt.

Stoppen met roken?

Wil je hulp bij het stoppen met roken? Kijk eens op ikstopnu.nl. Hulp voor stoppen met roken wordt vergoed vanuit je basisverzekering. Vanaf 1 januari 2020 mogen zorgverzekeraars geen eigen risico meer in rekening brengen hiervoor, dus kost het je niets.

Lemma en vragen

In de aanloop naar 1 augustus zullen we het lemma (de A-Z lijst) aanvullen met informatie over onze rookvrije universiteit. Heb je voor die tijd vragen? Neem dan contact op met de Servicedesk FS via servicedesk-fs@uva.nl of +31 (0)20 525 1403.