Op 16 september hebben stadsdeelbestuurder Ilse Griek en UvA-student Economie en Bedrijfseconomie Maya Moreno in aanwezigheid van omwonenden, medewerkers van de universiteit en andere bij de bouw betrokkenen de eerste paal ‘geslagen’ van de nieuwe Universiteitsbibliotheek (UB). Hierna worden nog ruim 600 palen de grond in gedrukt.
1ste paal viering UB 16 September 2019 - stadsdeelbestuurder Ilse Griek en UvA-student Economie en Bedrijfseconomie Maya Moreno
1ste paal viering nieuwe Universiteitsbibliotheek met stadsdeelbestuurder Ilse Griek en UvA-student Economie en Bedrijfseconomie Maya Moreno. Foto: Monique Kooijmans

De nieuwe UB wordt gevestigd op het voormalige Binnengasthuisterrein en is het eerste van een reeks bouwprojecten die de komende jaren worden uitgevoerd als onderdeel van het Universiteitskwartier.

Nadat eerder de monumentale Tweede Chirurgische Kliniek en Zusterhuis - die samen het hart van de nieuwe UB vormen - zijn ontdaan van asbest, kabels en leidingen, worden in de komende maanden een nieuwe fundering en kelderonderbouw aangebracht. Daarna volgt de afbouw en plaatsing van een overkapping tussen de gebouwen. De nieuwe UB opent naar verwachting in 2022 haar deuren.

UvA terug op geboortegrond

Jan Lintsen, lid van het College van Bestuur van de UvA gaf aan trots te zijn op de daadwerkelijke start van de bouw van de nieuwe bibliotheek: '390 jaar na de oprichting van de UvA komen we na een uitdagende bouwoperatie met de nieuwe UB terug op de geboortegrond van de UvA. De UB zal een belangrijke ontmoetingsplek van studenten en docenten worden waar ook omwonenden en andere stadsbewoners van harte welkom zijn.'

Stadsdeelbestuurder Ilse Griek: 'De bouw van de nieuwe UB laat zien dat Universiteit en gemeente nauw samenwerken om de leefbaarheid op het voormalige Binnengasthuisterrein te verbeteren. De UvA neemt de vernieuwing van gebouwen voor haar rekening en de gemeente de buitenruimte. Zo maken we er eendrachtig weer een aantrekkelijk gebied van.'

Meer informatie over de bouw van de nieuwe UB

Ga voor meer informatie op onze campus website https://campus.uva.nl/.

Of download de UK app in de App Store of Google Play Store (zie de QR-code onderaan de pagina).

Heb je nu al vragen? Stuur een e-mail naar huisvestingsontwikkeling@uva.nl.

1ste paal viering nieuwe Universiteitsbibliothee 16 September 2019
Impressie 1ste paal viering nieuwe Universiteitsbibliotheek. Foto: Monique Kooijmans
Scan hier de QR-code en download de UvA app
Artist impression Universiteitsbibliotheek