UvA-docenten mogen pagina’s uit boeken of tijdschriften in een reader (papier) of Canvas (digitaal) plaatsen als dit is bestemd voor onderwijs.

Gehele publicatie plaatsen

Sommige uitgevers staan toe dat in het onderwijs de gehele publicatie kan worden overgenomen, vanwege een licentie die de Bibliotheek heeft afgesloten. In CataloguePlus kun je checken of dit het geval is. Zoek eerst naar de betreffende titel.

In CataloguePlus kun je checken of dit is toegestaan. Zoek eerst naar de betreffende titel.

1. Ga naar CataloguePlus.
  2. Zoek op titel, bijvoorbeeld “Language testing (online)”.
  3. Klik vervolgens op de titel “Language testing (online)”.
  4. Halverwege de pagina staat een button “Show license”; klik daarop.
  5. Nu zie je de “License Terms”:
  • Course Pack Electronic - zoals de digitale leeromgeving: permitted (toegestaan);
  • Course Pack Printed - in gedrukte vorm: permitted (toegestaan).

Wanneer de knop “Show license” niet getoond wordt bij de uitgever is er geen licentie beschikbaar en zijn de gebruikelijke auteursrechtelijke regels van toepassing.

Goed om te weten

1. Linken naar een artikel of boek mag altijd, op voorwaarde dat de bron legaal is. Bijvoorbeeld: een uitgever is een legale bron. Sci-Hub is geen legale bron.
  2. Als je linkt naar een item, gebruik dan de Direct Link uit CataloguePlus. Voordelen zijn dat deze link stabiel is en dat je buiten de UvA toegang hebt via het UvA inlogscherm.

Gehele publicatie niet toegestaan?

Als je publicaties wilt overnemen waarvoor geen toestemming is vermeld in CatalogusPlus, dan is de Easy Access Regeling van toepassing. Hierbij hoeven overnames van publicaties niet afzonderlijk te worden gemeld of betaald. De UvA en HvA betalen uitgeverijen namelijk jaarlijks een vaste afkoopsom.

Onder deze landelijke afkoopregeling hoeft voor overnames van publicaties ter illustratie van je onderwijs niet afzonderlijk toestemming te worden gevraagd of betaald.

De voorwaarden voor het overnemen zijn:

1. maximaal 40 pagina’s, EN
  2. maximaal 20% van de gehele publicatie, EN
  3. correcte bronvermelding.

Voorbeelden

• Uit een boek of tijdschrift van 200 pagina’s kun je maximaal 40 pagina’s overnemen;
  • Uit een boek of tijdschrift van 50 pagina’s kun je maximaal 10 pagina’s overnemen.

Toestemming voor lange overname

Als docent kun je contact opnemen met de auteur of de uitgever om toestemming te vragen voor een lange overname (meer dan 40 pagina's). Voorbeelden van hoe zo’n vraag om toestemming voor hergebruik eruit kan zien zijn te vinden bij het landelijk Netwerk AuteursrechtInformatiePunten. Het is niet ongebruikelijk om een vergoeding hiervoor af te spreken. Als je toestemming krijgt, voeg de schriftelijke bevestiging dan toe bij de bronvermelding van de betreffende overname.

Via het webportal van van Stichting UvO kan vooraf toestemming worden geregeld voor publicaties langer van 40 pagina’s, ongeacht de auteursrechthebbende. De kosten zijn een vermenigvuldiging van het totaal aantal pagina's, het aantal voor het vak ingeschreven studenten en het paginatarief van Stichting UvO. Omdat de kosten van de toestemmingsaanvraag voor rekening komen van de faculteit moet je dit voorafgaand bespreken met je opleidingscoördinator. Vraag de Bibliotheek om assistentie via Topdesk.