Het Data Science Centre, onderdeel van de Universiteitsbibliotheek, blikt terug op het vorige jaar en belicht de prestaties en successen van 2022. Van de lancering van een nieuw joint fellowship programma en wetenschappelijke publicaties, tot workshops en evenementen voor de DSC community.
Netwerken tijdens de Data Science Day 2022
Data Science Day 2022

Het Data Science Centre (DSC), opgericht in 2021, is een coördinerende hub en facilitator voor datagedreven onderzoek binnen de Universiteit van Amsterdam. De missie van het DSC is het onderzoek van de universiteit te verbeteren door het ontwikkelen, delen en promoten van interdisciplinaire datawetenschap.

• Sinds 2021 is de DSC community gegroeid van 25 tot 58 betrokken leden in 2022.
  • Er zijn 15 wetenschappelijke artikelen gepubliceerd.
  • Er is een allereerste Away Day voor de community georganiseerd en met het jaarlijkse Data Science Day werden ontwikkelingen binnen de datawetenschap UvA-breed geagendeerd.
  • Door het jaar heen zijn er vanuit de Bibliotheek workshops aangeboden over digital skills.
  • Binnen het Accelerate Programme zijn 12 onderzoeksvoorstellen gehonoreerd aan 6 faculteiten om een datawetenschapper of -engineer aan te stellen.
  • Daarnaast is er een joint fellowship programma opgezet in samenwerking met het International Institute for Advanced Study (IAS).