De Bibliotheek heeft het Spaanse bedrijf LIBNOVA geselecteerd als partner om het nieuwe Digitale Depot mee op te zetten, een centrale plaats voor de duurzame opslag, toegang en lange termijn preservering van de digitale collecties.
foto Monique Kooijmans
De onderzoekzaal in het Allard Pierson. Foto: Monique Kooijmans

De Bibliotheek van de UvA en de HvA heeft een groeiende hoeveelheid digitale collecties, vooral bij het Allard Pierson, museum en kennisinstituut voor de erfgoedcollecties van de UvA. Het gaat om museale, bibliografische en archiefcollecties, zowel uit digitaliseringsprojecten als materialen die alleen in digitale vorm bestaan, zogeheten digital born-objecten. Om deze objecten verantwoordelijk op te slaan zet de bibliotheek een Digitaal Depot op. Dit nieuwe depot wordt de centrale plaats voor opslaan, bewaken van toegang en bewaren van digitale collecties voor de lange termijn volgens de gangbare standaarden voor lange termijn-preservering, het OAIS model en de ISO 16363 standaard.

Na een succesvol verlopen Europese aanbestedingsprocedure, inbegrepen een proof of concept, is de opdracht gegund aan het Spaanse LIBNOVA. Dit bedrijf is een toonaangevende, wereldwijd opererende speler op het gebied van digitaal preserveren, met onder meer de British Library, HILA Stanford University, EPFL Lausanne en de Universiteit van Oxford als klant. Het softwareplatform LIBSAFE waarmee zij inschreven, scoorde in de aanbesteding bijzonder goed op een efficiënte interface; belangrijk omdat het personeel van de Bibliotheek een grote hoeveelheid objecten in het nieuwe depot gaat inlezen.

Naast inrichten en gebruiken van LIBSAFE omvat de opdracht ook consultancy over het opzetten van nieuwe werkwijze om digitale materialen te verwerken, en integratie met andere systemen van de Bibliotheek, waaronder ArchivesSpace, Alma en Goobi.

Pilotproject bedrijfsarchief Nieuw Ensemble

Het projectteam kijkt er naar uit om komend jaar het nieuwe Digitale Depot met LIBNOVA te realiseren! Het eerste pilotproject dat later dit jaar zal starten betreft het bij het Allard Pierson ondergebrachte bedrijfsarchief van het voormalig muziekensemble Nieuw Ensemble. Dit bevat o.a. mailberichten en productiemateriaal.

Voor meer informatie, zie het persbericht op de website van LIBNOVA.

Vragen? Neem contact op met de Bibliotheek.