Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN uva.nl

Zijn analoge tools nog relevant in het tijdperk van snelle technologische vooruitgang?

Voorbeeld whiteboardkamer, bron: steelcase.

Je zou misschien verwachten dat er in de nieuwe Bibliotheek uitsluitend met de nieuwste Smartboards en touchscreens wordt gewerkt als ondersteuning bij de studieplekken en onderwijsruimtes. Maar niks is minder waar, want een pen of een stift blijkt nog altijd een belangrijke tool te zijn bij de overdracht van kennis. De bibliotheek wordt daarom voorzien van veel whiteboards en zelfs een hele whiteboardkamer.

Een recent onderzoek van Educause ondersteunt deze bewering. 58 procent van de studenten zei meer te hebben geleerd in een gemengde leeromgeving met een mix van digitale en analoge tools.

Juist de mix van analoge en digitale middelen lijkt dus krachtig te zijn. Dit komt omdat het eenvoudige proces van schrijven en noteren, je helpt om informatie op te nemen en te onthouden. De linkerhersenhelft is met name actief bij het schrijven, waardoor het rechterbrein vrij is om creatief te denken. 
Whiteboards hebben ook een voordeel bij het doen van groepswerk. Ideeën blijven beter hangen wanneer ze visueel worden versterkt en overdacht.

In samenwerkruimtes zullen verrijdbare whiteboards staan, en in de kantoorruimte van de medewerkers vinden we ook whiteboards terug. Maar omdat we iets verder willen gaan en studenten graag in de breedste zin des woords willen ondersteunen in het leerproces, introduceren we de whiteboardkamer in de UB. Hier zal alles, van de tafel tot de deur te beschrijven zijn, en kunnen studenten eindeloos hun gedachten neerpennen, ordenen, visualiseren en uiteindelijk uitvegen. De whiteboardkamer maakt deel uit van een aantal speciale studieruimtes die 21st century skills, zoals creatief denken en communiceren, ondersteunen.