Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
AI verandert hoe we met informatie, verantwoordelijkheid en waarheid omgaan. In deze workshop onderzoeken we: Wat is verantwoord gebruik van GenAI in het onderwijs? Je verkent ethische dilemma’s rondom autonomie, eerlijkheid, transparantie en je rol als docent.
Kerngegevens van evenement Kritisch denken in tijden van AI
Datum
21 januari 2026
Tijd
11:00 -12:20

Vanuit dit ethische perspectief kijken we naar het spanningsveld tussen waarheid en desinformatie. AI klinkt overtuigend, maar is niet vanzelfsprekend betrouwbaar. Je leert hoe je de kwaliteit van AI-gegenereerde content scherp beoordeelt, en hoe je studenten helpt dat te doen. Met voorbeelden, discussie en praktische handvatten ontwikkel je een stevig en goed onderbouwd kompas voor het gebruik van GenAI in je onderwijs. 

Na afronding van deze workshop:   

  • Kun je de belangrijkste beperkingen en risico’s van AI benoemen. 
  • Kun je kritisch en bewust omgaan met deze risico’s. 
  • Kun je de betrouwbaarheid van AI-content beoordelen met praktische criteria. 

Workshopgevers
Harrie van der Meer & Kim Dibbets 

Deze workshop is onderdeel van de Library Academy voor docenten. Bekijk hier het hele programma