Het Allard Pierson laat denkers en kunstenaars van nu reflecteren op zijn erfgoedcollecties in de aanvullende tentoonstelling Open Kaart Reflecties. Zo worden historische stukken van een nieuwe context voorzien. Hierin geven de kunstenaars Gert Jan Kocken (1971), Remy Jungerman (1959), Jan Rothuizen (1968) en Qiu Zhijie (1969) op eigen wijze vorm aan thema’s als: de omgang met het koloniale verleden, oorlog en geweld, het in kaart brengen van identiteit en het vastleggen van tijdsbeelden.
Kerngegevens van evenement Open Kaart Reflecties
7 april 2023
Einddatum
16 juli 2023
00:00

Open Kaart Reflecties is te zien van 7 april tot en met 16 juli 2023 in het Allard Pierson. Deze tentoonstelling is aanvullend op de tentoonstelling Open kaart - van atlas tot streetmap in het Allard Pierson.

Reflecties door hedendaagse kunstenaars

Gert Jan Kocken gebruikt in zijn werk historische kaarten en documenten en legt deze over elkaar heen om het verleden te analyseren, te verbinden en te begrijpen. In het werk Depictions of Rotterdam 1940-1945 legt hij in een gelaagde plattegrond verschillende gebeurtenissen in Rotterdam vast in één werk. In Fission (2023) brengt Kocken de gebeurtenissen rondom de creatie en het gebruik van de atoombom in kaart. Kopieën van brieven, krantenartikelen en documenten confronteren de kijker met kille feiten. Tussen alle data ontdekt Kocken dat er in 1939 een moment was dat twaalf mensen hadden kunnen beslissen de atoombom niet te ontwikkelen.
Als tekenaar brengt Jan Rothuizen plaatsen, mensen en situaties in kaart. Zijn stijl is een combinatie van striptekenen en cartografie. Met luchtige, toegankelijke teksten en tekeningen laat hij de afgebeelde plekken tot leven komen en maakt hij ingewikkelde thema’s bespreekbaar. Rothuizen raakt geïnspireerd door hoe een omgeving invloed heeft op de mensen die zich erin bewegen. Naast tekeningen maakte hij voor deze tentoonstelling een serie globes, geïnspireerd op werk uit de tentoonstelling, die als lampionnen in de ruimte hangen.
Westerse filosofie en Chinese geschiedenis zijn belangrijke invloeden in het werk van Qiu Zhijie. Hij brengt culturele maatschappelijke en emotionele infrastructuren letterlijk in kaart. Qiu verbeeldt een plek of sociale infrastructuur, waarbij je als toeschouwer de getekende verwijzingen en overpeinzingen als een route van A naar B volgt. Qiu beschouwt deze manier van ‘mapping’ als universeel. Zijn kaarten van het leven lijken op traditionele, Chinese inktschilderijen van landschappen. Wie goed kijkt en leest, ziet echter dat er een wereld van verbeelding en associaties achter schuilgaat.
Remy Jungermans liefde voor abstractie is onder andere ingegeven door kunst van de kunstbeweging De Stijl en door het 'grid'. Het grid van kaarten inspireert hem al jaren. Hij verwerkt daarnaast de koloniale geschiedenis en zijn eigen verleden in zijn kunst. Langs moederskant stamt Jungerman af van de Marrons, slaafgemaakten die aan de slavernij ontsnapten door het Surinaamse regenwoud in te vluchten. Daar bouwden ze een nieuwe cultuur op, verwant aan de wereld die zij kenden uit West-Afrika. Het werk Orgade (2008), waarin fragmenten van (Nederlandse) kaarten worden gebruikt, getuigt van Jungermans liefde voor het grid en primaire kleuren, die tegelijkertijd verwijzen naar Winti, een Afro-Surinaamse religie.

De collecties van het Allard Pierson

Veel verzamelaars, bibliotheken en erfgoedinstellingen hebben hun collecties in de loop van de tijd ondergebracht bij de Universiteit van Amsterdam. Het Allard Pierson beheert en presenteert de erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam. Verder verzamelt, beheert, ontsluit, onderzoekt en presenteert het Allard Pierson waardevol cultureel erfgoed van de oudheid tot nu. Dagelijks gebruiken studenten, onderzoekers en liefhebbers de collecties voor bronnenonderzoek.