Op 16 februari vindt de derde editie van het filmprogramma bij de bibliotheektentoonstelling ‘Beyond A to Z: A Library Story with an Open Ending’ plaats in de Doelenzaal. Wij tonen de bovennatuurlijke neo-noir thriller 'Ninth Gate' geregisseerd door Roman Polanski.
Kerngegevens van evenement Filmvertoning ‘Ninth Gate’
16 februari 2023
18:30 -22:00
De Doelenzaal
Filmvertoning 'Ninth Gate' van regisseur Roman Polanski Afbeelding: Monique Kooijmans

Uitgebracht in 1999, aan de vooravond van het nieuwe millennium, reed het een golf van films over de profetie van het einde der dagen. Gebaseerd op een roman 'Club Dumas' van Arturo Pérez Reverte. In de film wordt ingegaan op de ontdekking van een 17e-eeuws boek door een zeldzame boekhandelaar Boris Balkan (Johnny Depp) die naar verluidt de duivel kan oproepen.

Polanski gebruikte de occulte en thrillerclichés om genreverwachtingen te ondermijnen en humor te vinden in het macabere. Het wordt wel een mix van 'Rosmary's Baby' en 'Chinatown' genoemd.

Tentoonstelling

Universitair docent Media en Cultuur Blandine Joret zal onze kijkervaring verrijken door dieper in te gaan op de machinaties die de regisseur gebruikte om deze genre-pastiche te creëren.

Deze filmvertoning is de derde editie van het filmprogramma bij de bibliotheektentoonstelling ‘Beyond A to Z: A Library Story with an Open Ending’

University Library

Ruimte De Doelenzaal