Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN
Actueel

Veelgestelde vragen

tijdens corona

Dagelijks komen er veel vragen bij ons binnen over de dienstverlening van de bibliotheek nu we te maken hebben met het coronavirus en de gevolgen. Wij hebben de veelgestelde vragen voor je op een rij gezet.

Studeren en faciliteiten

Kan ik weer studeren in de bibliotheek?
Vanaf maandag 2 juni 2020 is het voor UvA studenten en medewerkers weer mogelijk om te studeren in de UB Singel, maar alleen wanneer je vooraf reserveert. Studieplek nodig? Wees voorbereid en lees de informatie op onze webpagina over het reserveren van een studieplek. In de loop van juni komen er via het reserveringssysteem ook studieplekken op andere locaties beschikbaar.

Hoe reserveer ik een studieplek in de bibliotheek?
Zie voor uitgebreide informatie onze webpagina over het reserveren van een studieplek.

Kan ik weer printen en/of kopiëren in de bibliotheek?
Voor medewerkers en studenten van de UvA die materiaal komen ophalen bij de UB Singel is het mogelijk om dit materiaal ter plekke te kopiëren en te scannen. Printen kan uitsluitend wanneer je vooraf een studieplek hebt gereserveerd.

Voor UvA-gebouwen waar je kunt printen, zie de webpagina van de UvA over Gebouwen en faciliteiten.

Kan ik een Chromebook lenen in de bibliotheek?
De reguliere uitleen van Chromebooks voor één dag is op dit moment niet mogelijk. Mocht je dringend een Chromebook voor langere tijd nodig hebben, bijvoorbeeld voor een online examen of omdat je eigen laptop in reparatie is, dan kun je een verzoek indienen via het contactformulier van de Bibliotheek. Het aantal Chromebooks is beperkt. Voor wie een laptop nodig heeft, is er de optie om er een te huren via Studiepc.nl (met korting via Surfspot).

Kan ik weer gebruikmaken van de computers of de publiekspc’s in de Bibliotheek?
Via ons reserveringssysteem voor studieplekken kun je een studieplek boeken met een desktop PC. Kies in de reserveringsmodule voor de 1e etage en kies vervolgens voor een PC-werkplek. Van de publiekspc’s kun je op dit moment geen gebruikmaken. Lees hoe je een studieplek (met PC) reserveert.

Online toegang, lenen en retourneren

Kan ik boeken aanvragen via CatalogusPlus?
UvA-studenten en medewerkers kunnen per maandag 25 mei 2020 weer boeken aanvragen via CatalogusPlus. Let op: sommige materialen kunnen helaas nog niet worden geleverd. Ophalen kan op de UB Singel elke werkdag van 10.00 - 16.00 uur. Vergeet niet je collegekaart/medewerkerskaart en het ophaalbericht te laten zien.

Helaas is het voor externe leners op dit moment nog niet mogelijk om materialen aan te vragen.

Ik ben een UvA-student/medewerker en wil een boek of tijdschrift aanvragen in CatalogusPlus, maar ik zie geen mogelijkheid tot aanvragen. Wat nu?
Sommige materialen kunnen helaas nog niet worden geleverd of ter inzage worden gegeven:

  • Oude drukken en andere materialen uit de collecties van het Allard Pierson.
  • Boeken uit de collectie van de Hogeschool van Amsterdam.

Voor overige boeken/materialen waarbij geen aanvraagmogelijkheid wordt getoond, kun je contact met ons opnemen via Vraag het de Bibliotheek.

Ik ben een externe lener/alumnus en ik wil een boek of tijdschrift aanvragen in CatalogusPlus, maar ik zie geen mogelijkheid tot aanvragen. Wat nu?
Helaas is het voor externe leners op dit moment nog niet mogelijk om materialen aan te vragen.

Kan ik boeken inleveren bij de bibliotheek?
UvA-studenten en medewerkers kunnen boeken inleveren op de UB Singel. De UB Singel is op werkdagen geopend van 10.00 tot 16.00 uur.

Overigens worden alle uitgeleende boeken verlengd tot maandag 3 augustus 2020. Dit is met uitzondering van boeken die gereserveerd zijn voor andere gebruikers.

Vanwege de corona-maatregelen kan ik op dit moment niet naar de bibliotheek komen om mijn boeken in te leveren. Wat moet ik doen?
Alle uitgeleende boeken worden verlengd tot maandag 3 augustus 2020, met uitzondering van boeken die gereserveerd zijn voor andere gebruikers. Voor wie het niet mogelijk is om boeken in te leveren op de UB Singel kan deze per post naar ons opsturen:

Library Learning Centre Roeterseilandcampus
Postbus 15520
1001 NA Amsterdam

In verband met de verwerkingstijd van de post kan het enige tijd duren voordat de boeken uit je account verdwijnen.

Ik heb dringend voor onderwijs of scriptie een artikel en/of boek nodig, maar ik kan vanwege corona niet naar de bibliotheek komen om het op te halen. Kunnen jullie mij helpen?
Uitsluitend voor UvA-studenten en medewerkers geldt dat zij een verzoek tot digitale levering kunnen indienen. Wij kijken vervolgens of we een digitale versie kunnen aanschaffen of op een andere manier kunnen leveren. Houd er wel rekening mee dat het langer kan duren dan gebruikelijk, en dat niet alles geleverd kan worden.

Aanvragen kan via het vragenformulier op onze contactpagina (kies de optie "Aanvragen materialen"). Vermeld altijd duidelijk wat je precies nodig hebt (titel- en auteursgegevens, tijdschrifttitel, paginering etc.). Bekijk eventueel ook de Handleiding Aanvragen van gedrukt materiaal.

Mijn VPN hapert nogal eens. Hoe kom ik toch bij de digitale collectie?
Voor het raadplegen van de digitale collectie heb je geen VPN nodig. Door in te loggen in CatalogusPlus (rechts bovenin), krijg je toegang tot de digitale collecties.

Kan ik weer materialen aanvragen bij andere bibliotheken dan die van de UvA?Vanaf dinsdag 2 juni 2020 is het weer mogelijk om scans aan te vragen bij andere bibliotheken via IBL. Het aanvragen van boeken is nog niet mogelijk. Niet alle bibliotheken in Nederland zijn weer gestart met het leveren van materialen, dus niet alles kan aangevraagd worden.