Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Voor veel UvA-informatiesystemen die je via internet gebruikt heb je Tiqr nodig om toegang te krijgen. Zorg dus dat je de Tiqr-app tijdig activeert. Op deze pagina lees je hoe je dat doet.

Waarom is tweestapsverificatie noodzakelijk?

Veel beveiligingsinbreuken zijn het gevolg van misbruik van wachtwoorden. Met de Tiqr-app zetten we een extra slot op de deur. Voor toegang tot Microsoft 365-apps blijft de Microsoft Authenticator-app gelden.

De Tiqr-app registreren en activeren
  • Stap 1. Vraag een Tiqr-activatiecode aan
    1. Download de Tiqr-app uit de App Store/Play Store op je mobiele telefoon.
    2. Ga naar het registratieportaal van SURFconext en klik op ‘Token toevoegen > Tiqr’. 
      Zie je geen optie om een token toe te voegen, maar wel een 'Verwijderen' knop? In dat geval heb je al een (Tiqr) token. Werkt die niet goed meer of heb je een nieuwe telefoon? Verwijder dan eerst je huidige token. Heb je geen inlogproblemen met je huidige token? Dan hoef je geen verdere stappen te ondernemen.
    3. Je krijgt nu een QR-code te zien. Scan deze met de Tiqr-app op je mobiele telefoon en klik op ‘OK’.
    4. Voer een pincode in (of kies voor gezichtsherkenning of vingerafdruk) en onthoud deze goed. Je kunt de pincode niet later wijzigen!
    5. Je ontvangt een bevestigingsmail met een link. Als je op die link klikt, krijg je op je computerscherm een activatiecode die ook naar je gemaild wordt.
    6. Bewaar de activatiecode goed en neem deze mee naar een servicebalie om je Tiqr-app te laten activeren.
  • Stap 2. Activeer je Tiqr-app bij een servicebalie

    Heb je een activatiecode per e-mail ontvangen? Ga tijdens kantoortijden naar een servicebalie om je Tiqr-app te activeren. Op deze pagina lees je bij welke balies je terecht kunt.

    Neem de activitatiecode, je mobiel en een geldig legitimatiebewijs mee

    Om de Tiqr-app te kunnen activeren, moet de baliemedewerker je identiteit verifiëren. Daarvoor is je mobiele telefoon nodig en een geldig legitimatiebewijs (zoals een paspoort, ID-kaart of rijbewijs). Vergeet deze dus niet meenemen. Zonder de code, je mobiel en je ID kan de medewerker Tiqr niet voor je activeren.

    Ben je niet in staat om naar locatie te komen?

    Als je fysiek niet in staat bent om naar een servicebalie te komen, kun je de Servicedesk ICT Services bellen voor het activeren van je Tiqr-app. Tijdens het gesprek, word je uitgenodigd voor een Microsoft Teams-meeting of wordt er via Splashtop met je meegekeken.

Kom langs bij een van deze balies:

  • Balie P.C. Hoofthuis Bibliotheek
  • Balie Library Learning Centre Roeterseiland (REC-H)
  • Balie Science Park Bibliotheek
  • Balie Universiteitsbibliotheek Singel
  • WPO Hogehilweg

Openingstijden en adressen vind je op de contactpagina van de bibliotheek

Nieuwe mobiele telefoon

Wanneer je een nieuwe mobiele telefoon hebt, moet je de Tiqr-app opnieuw installeren en activeren aan de hand van bovenstaande stappen om in te kunnen loggen met tweestapsverificatie. Zorg eerst dat je de Tiqr-app die nog op je oude telefoon geregistreerd staat, verwijdert via het registratieportaal van SURFconext. Onder 'Overzicht tokens' vind je de door jouw geactiveerde Tiqr-app (ook wel 'token' genoemd) op je oude telefoon. Klik op de knop 'Verwijderen' achter de Tiqr-app die op je oude telefoon is geregistreerd.

Inloggen met tweestapsverificatie via de Tiqr-app

Wanneer je Tiqr-app is geactiveerd, log je als volgt in op de informatiesystemen van de UvA:

  1. Open een applicatie waarvoor je tweestapsverificatie via Tiqr nodig hebt, zoals de Zelfbediening.
  2. Log in met je UvAnetID en bijbehorend wachtwoord.
  3. Log in met een extra code, zoals een QR-code die je moet scannen via de Tiqr-app op je mobiele telefoon. Er kan ook om een letter- of cijfercode gevraagd worden.

Contact Servicedesk ICT Services (ICTS)

T: 020 525 1402
uva.nl/icts-selfservice