Op deze pagina is relevante informatie verzameld voor studenten en medewerkers van de afdeling Kunstgeschiedenis.
Als het je niet lukt om de informatie te vinden die je zoekt, mail dan naar e.breuning@uva.nl.
Aanverwante vakgebieden:
Alle vakgebieden naar type database:
De collectie Kunstgeschiedenis vind je in de Universiteitsbibliotheek Singel, de hoofdvestiging van de Universiteitsbibliotheek van Amsterdam.
De Bibliotheek van de UvA heeft, verspreid over meerdere locaties, veel gedrukt materiaal dat voor de discipline Kunstgeschiedenis van belang is. Op veel onderdelen heeft dit bezit het niveau van een onderzoekscollectie. Deze verzameling groeit jaarlijks met honderden boeken. Daarnaast biedt de Bibliotheek toegang tot de full tekst van talloze wetenschappelijke artikelen en tot relevante databases en elektronische tijdschriften. De collectie heeft nog circa 100 abonnementen op gedrukte tijdschriften.
Binnen de discipline bestudeert men verschillende onderwerpen van de westerse kunstgeschiedenis. Enkele aandachtsgebieden zijn: de West-Europese en Italiaanse beeldende kunsten en bouwkunst; illuminatie van handschriften; 19e en 20e-eeuwse stedenbouw; het verzamel-, museum- en tentoonstellingswezen, en moderne kunst. Op enkele theoretische onderwerpen, zoals historiografie, methodes en kunstbeschouwing, wordt van oudsher intensief verzameld. Er wordt binnen de collectie meer en meer aandacht besteed aan niet-westerse kunst en aan technische aspecten van kunstvoorwerpen.
De Bibliotheek biedt toegang tot elektronisch materiaal dat voor Kunstgeschiedenis van belang is waaronder miljoenen artikelen, een groeiend aantal e-books, tijdschriften en vakspecifieke bestanden. Dit materiaal is vindbaar via zoekacties in CatalogusPlus, via bestanden in de Database-selector of via de E-journals. Indien een elektronische publicatie binnen het UvA-domein beschikbaar is dan brengen enkele klikken je meestal naadloos bij de full tekst.
De literatuur is op onderwerp geplaatst volgens de Library of Congress Classification (LCC).
Enkele voor Kunstgeschiedenis belangrijke (reeksen van) LCC-rubrieken zijn:
LCC |
Omschrijving |
AM1-501 |
Museums. Collectors and collecting |
CC135 | Preservation, restoration, and conservation of antiquities |
N | Visual arts |
NA | Architecture |
NB | Sculpture |
NC | Drawing. Design. Illustration |
ND | Painting |
NE | Print media |
NK | Decorative arts |
NX | Arts in general |
SB450.9-467.8 | Gardens and gardening |
TR | Photography |
Z105-115.5 |
Manuscripts. Paleography |
De Outline LCC for Art History biedt een gedetailleerd overzicht.
Om ruimte te maken voor aanwinsten wordt minder gebruikt materiaal regelmatig vanuit de open opstelling naar het magazijn van de Bibliotheek (Boekendepot, IWO) verplaatst. Het betreft dan oudere boeken en oudere jaargangen van tijdschriften. Deze publicaties zijn op te vragen met een geldige lenerspas.
Voor ondersteuning bij onderzoek en onderwijs, vragen over de collectie of een aanschafverzoek, neem contact op met Noor Breuning.
Noor Breuning biedt onderwijs- en onderzoeksondersteuning voor de discipline Kunstgeschiedenis. Neem met haar contact op voor:
Om te komen tot een passende literatuurvoorziening steunt de collectievorming op de inbreng van de medewerkers van Kunstgeschiedenis die uit het vakspecifieke aanbod de relevante monografieën, losse abonnementen en databases voor aanschaf voordragen. Daarnaast zijn zij betrokken bij evaluaties van het profiel, de set lopende tijdschriften, de databases, bij het op maat houden van de gedrukte collectie en bij andere onderwerpen die gelieerd zijn aan de collectie(vorming).
Naast het vervullen van de literatuurbehoefte, is er een aantal andere zaken waar hulp bij wordt geboden zoals het aanbieden van het gedrukte of elektronische materiaal op een voor de discipline toegesneden wijze, attendering op nieuw materiaal en waar nodig advies en training bij het zoeken en vinden. Bij Research Data Management en bij sommige andere diensten van de Bibliotheek, zoals bij Auteursrecht, heeft Noor een ondersteunende of verwijzende rol.
In het propedeusejaar van Kunstgeschiedenis biedt Noor ondersteuning in de vorm van instructies en cursusmateriaal. Noor verzorgt op aanvraag instructie in de rest van de BA-fase of in de MA-fase en geeft incidenteel persoonlijke begeleiding bij literatuuronderzoek.
Informatie over kunstobjecten is vaak online beschikbaar, zoals in Europeana, en instellingen stimuleren het gebruik van hun data, zoals het Rijksmuseum. Bijzonder nuttig voor een wetenschapper die daarmee teksten, reproducties, technische opnamen, audio, video en soms zelfs geografische gegevens kan ontlenen. Maar je kan ook eigen digitale data maken, zoals opnames, interviews en data ontleend aan analoge dragers.
Met Research data management (RDM) zorg je dat jouw data tijdens en na het onderzoek vindbaar, toegankelijk en begrijpelijk zijn. Je zorgt daarnaast voor documentatie, bijvoorbeeld hoe de data geschoond, verrijkt of anderzins zijn bewerkt zodat deze geanalyseerd kunnen worden en je verantwoordt de gebruikte metadata, analysetools en/of theorieën. En presentatietools, want het resultaat van jouw onderzoek is niet altijd een boek of een artikel. Het kan ook een visualisatie of een database zoals Ecartico zijn. Goed uitgevoerd RDM bevordert de controlemogelijkheid, de integriteit en hopelijk de impact van het onderzoek. De FGw hanteert een eigen Research Data Management Protocol.
Een belangrijk element binnen RDM zijn metadata. Deze zijn onmisbaar voor het beschrijven en/of verrijken van de data en datafiles. Uiteraard ben je vrij in de keuze van de metadata. Het heeft wel de voorkeur om zo mogelijk gebruik te maken van standaarden op het vakgebied zoals ICONCLASS of de thesauri van het Getty Research Institute.
Een prominent onderdeel van het beheer van onderzoeksgegevens is het Datamanagementplan (DMP). Het DMP benoemt alle aspecten van het databeheer tijdens en na afronding van het onderzoek. Niet alleen de UvA, maar ook andere instellingen, zoals KNAW, NWO en ERC, stellen eisen t.a.v. het beheer van data en gebruiken een eigen DMP. Niet alles wat er in de loop van het onderzoek speelt, kun je meteen in het DMP vastleggen. Zeker als meerdere personen onderzoeksdata verzamelen en bewerken zullen er over de workflow (nieuwe) afspraken gemaakt moeten worden.
Als alles eenmaal soepel loopt, zoek je misschien opslagcapaciteit. Sinds september 2017 hebben alle onderzoekers van UvA en HvA toegang tot UvA/HvA figshare, waarin je het DPM, de planning, de data alsmede de bewerkte data, de gebruikte tools en bijbehorende documentatie veilig kunt bewaren. Voor hulp zijn per faculteit data stewards aangesteld.
Opslag kan uiteraard elders. Er zijn diverse UvA communities, waaronder het Amsterdam Centre for the Study of the Golden Age, die beschikken over opslagruimte en SURF biedt onder de naam SURFdrive opslagcapaciteit aan.
Na beëindiging van het onderzoek kun je de data(files) of een representatieve selectie daarvan, archiveren in een repository. Dat heeft zo zijn voordelen: de data kunnen beschikbaar worden gesteld voor hergebruik, onderwijsdoeleinden en, niet zo gangbaar binnen Kunstgeschiedenis, voor peer review. Voor het vinden van afgesloten datasets kun je DANS Easy, het belangrijkste data-archief voor de Nederlandse geesteswetenschappen raadplegen. Andere data-archieven vind je via Archiveren.